Ghana Seminar 2004 Uddannelse for alle år 2015
udfordringer og muligheder
og
Ghana Venskabsgruppernes 25 års Jubilæum
Seminartema og indhold
Det 21. Ghana seminar blev afholdt i weekenden d. 18-19. september med temaet Uddannelse for alle år 2015 udfordringer og
muligheder.
En stor del af befolkningen i den 3. verden har ikke adgang til
uddannelse, selvom det er en fundamental menneskeret og en vigtig nøgle til
fattigdomsbekæmpelse, bæredygtig udvikling og aktiv deltagelse i
samfundet.
I april 2000 afholdt UNESCO i samarbejde med blandt andet UNICEF
og Verdensbanken en konference i Dakar
i Senegal med det formål at udarbejde konkrete mål for uddannelse til alle og
undersøge, hvordan disse mål vil kunne realiseres. Et af resultaterne af
konferencen var seks overordnede mål om uddannelse for alle.
Seminaret blev indledt med en præsentation af indholdet af Dakar uddannelsesmålene
og problemerne og udfordringerne i at nå Dakarerklæringens mål. Dette oplæg
blev præsenteret meget engageret af uddannelseskonsulenter Sanne Müller og Annelie Abildgaard fra
u-landsorganisationen Ibis, som repræsenterer Global Campaign for Education i
Danmark.
Herefter fulgte et oplæg om uddannelsessituationen i Nordghana, hvilke
problemer og udfordringer står man overfor, hvilke metoder anvendes i
bestræbelserne på at nå Dakarmålene, og hvordan arbejder de forskellige
aktører inden for uddannelsessektoren sammen. School for Lifes programdirektør
Sulemana Osman Saakas oplæg havde titlen 'Uddannelse for alle i Nordghanesisk
kontekst'.
Seminardeltagerne oplevede en konkret demonstration af metoder og udfordringer i form
af et rollespil baseret på uddannelsesprojektet 'School
for Life' (SfL). SfL arbejder ved hjælp af særligt
tilpassede metoder og pædagogik på at skabe forståelse for betydningen af
uddannelse og gøre den tilgængelig for en fattig befolkning uden nogen
tradition for uddannelse. Fire
lærere fra SfL var i Danmark i forbindelse med seminaret og gav i samarbejde med
andre tilstedeværende ghanesere tilskuerne mulighed for at erfare de udfordringer,
der er for uddannelse i Nordghana
gennem et blik ind i en School for Life klasse, hvor der blev undervist funktionelt
om ”Koen, dens funktion og fordele”. Man oplevede børnenes
vanskeligheder med at komme i skole og mærkede, hvordan fattigdommen
påvirker det enkelte barns læring. Trods vanskelighederne gennemførtes
undervisningen med sang og dans.
Endelig
bød seminaret på et oplæg om muligheder og erfaringer med inddragelse af
radio i
undervisningen som middel til at opfylde målet om uddannelse for alle. Radioen
vinder udbredelse som det vigtigste oplysningsmedie for landbefolkningen i den
3. verden, og rundt om arbejdes med at udnytte dette i uddannelsesmæssig
sammenhæng. Journalist og mediekonsulent Per Østerlund fra konsulentfirmation
Danicom stod for dette oplæg, som bar titlen 'De bedte billeder findes i
radioen'.
|