Forside

Rejsebreve fra Ghana-holdet på Silkeborg Højskole

Rejsebrev nr. 3, januar 2001

Kære Nordboere

Ja, så kommer der endnu en lille hilsen fra os Ghanafok. Siden sidst har vi jo sagt pænt farvel til vores landsbyer, for nogen en lidt sørgmodig begivenhed, og har begivet os ud i mere kendte forhold. Her hentydes selvfølgelig til vores netop overståede juleferie, som blev tilbragt under magelige forhold i henholdsvis Kumasi (Ghanas næststørste by) og Mole Nationalpark. Den 21 december kl. meget tidligt om morgenen begyndte vi vores rejse mod syd til den kristne del af Ghana. Hele dagen blev tilbragt på midtersæderne i en bus, hvor pladsen var lidt trang, men benene dog kunne strækkes frem.

Da vi sidst på dagen ankom til vores hjem i Kumasi, Christian Village, måtte vi erfare at vores reservation var gået tabt (måske i telefonrøret). Heldigvis vidste personalet sig fra den gode side og henviste os til en sovesal. Allerede dagen efter var reservation og vi på plads. Nu kunne vi nyde friheden til at lege turister med besøg på markedet og hos diverse kunsthåndværkere, hvor der blev købt mange spændende ting. Så blev det endelig den længe ventede 24. december, og det skulle selvfølgelig fejres.

Omstændighederne bød os at skabe en dejlig aften med både dansk og ghanesisk traditioner. Vi var til julegudstjeneste i den største romersk/katolske kirke i byen, hvor der blev opført krybbespil af 7-12 årige børn fra menigheden. Den resterende del af aftenen blev tilbragt udendørs under stjerne på en indisk restaurant med åbning af julepost hjemmefra og salmesang. Måske ikke så julet men meget meget hyggeligt. 1. juledag blev brugt til de sidste indkøb og afslapning.

Den 26. december gik turen videre til Mole Nationalpark i nord. Vi havde alle store forventninger om at se dyr, men blev overrasket over at se de første elefanter tidligt næste morgen. Det viste sig dog hurtigt, at der var mange andre dyr i parken, hvilket vi bl.a. oplevede på vores guidede vandreture i parken. Flere slags antiloper, vildsvin, elefanter, krokodiller, aber og mange slags flotte fugle blev set på nært hold. Når vi ikke var på safari nød vi solen og den dejligt svalende swimmingpool. Luksusen blev da igen fortid, da vi tog tilbage til Dalun for at fejre nytår. Selve indgangen til år 2001 blev fejret med maner. Det vil sige med champagne, krudt og fårepølse (julegave fra Leif).

Nu efter 2 ugers afslapning og genopladning, er vi alle igen parate til at møde de udfordringer og oplevelser, som venter os i de kommende 3 ugers ophold hos skoleprojektet School for Life.
Rigtigt godt nytår, lyder det hernede fra det varme Ghana.

Ghanaholdet

Højskoleholdet udfordrede et lokalt hold til et spil 'ultimate' - hvem der vandt ved vi ikke, men vi kan nok gætte os til, hvem der svedte mest!